Thursday, 30 August 2012

WALAUPUN ANDA REDAH LAUTAN API

Anda bosan?

Tak tahu nak buat apa?

Atau mungkin anda penat, frust, fed up dengan rutin seharian?

Blink. blink. blink.

Jom kita nyanyi dengan  kuat dan penuh semangat!..Eheh.

Threeeee...four!

Iman adalah mutiara
di dalam hati manusia
yang meyakini Allah
Yang Maha Esa Maha Kuasa

Tanpamu iman bagaimanalah
merasa diri hamba padaNya
tanpamu iman bagaimanalah
menjadi hamba Allah yang bertaqwa

Iman tak dapat diwarisi
dari seorang ayah yang bertaqwa
ia tak dapat dijual beli
ia tiada ditepian pantai

Walau apapun caranya jua
engkau mendaki gunung yang tinggi
engkau merentas lautan api
namun tak dapat jua dimiliki
jika tidak kembali pada Allah.


Whoaaaaaa..sedaplah suara awak! Pandai awak nyanyi. XD

 The most melodious voice is the voice that comes out from your truly heart. 
::@Shaylasays::

 Kalau awak nyanyi tanpa hayati lirik lagu ni, maksudnya suara awak belum cukup sedap lagitu. :D

IMAN. satu perkara yang sangat berharga bagi seorang muslim. Adanya iman, manusia dapat rasa adanya Tuhan, adanya Nabi, adanya kehidupan selepas mati. Tanpa iman, mungkin sekarang kita sedang meneguk arak, berpoya-poya, dan mungkin juga menjadi gelandangan. Nauzubillah!  Hanya dengan Islam kita jadi mulia.

Kita merupakan kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Islam.
Barangsiapa yang mencari kemuliaan,
 selain dari  apa yang Allah muliakan kepada kita (Islam),
nescaya dia akan mendapat kehinaan dari Allah .
::Saidina Umar al-Khattab::

IMAN. Bukannya kita boleh dapat dari ayah, dari emak yang bertaqwa, tetapi, diri sendiri. Seperti kisah Nabi Nuh, walaupun Nabi Nuh berdakwah beratus-ratus tahun, anak dan isterinya masih tidak mahu menyahut seruan Nuh alaihissalam.. 

IMAN. Percaya didalam hati, mengaku dengan lidah dan dibuktikan dengan amalan. Adanya iman, adanya connection dengan Al-Khaliq. :)



Blue flame, a complete combustion




Footnote: satu perkara yang saya suka dengan Raihan ialah ia menggunakan bahasa yang mudah difahami,         dan kebanyakan lagunya mengenai perkara basic yang perlu ada bagi setiap individu muslim.^^




Tuesday, 28 August 2012

Dah Banyak Kali Saya Cakap

Ada beza antara kaca dan permata. Cewahh, tetibe je. Ye, betul! dua-duanya nampak serupa, tapi kalau kita perhati dan teliti dengan bantuan lens ataupun mikroskop 40x magnifier, 100x, kalau tak nampak jugak, mintak sikit minyak masak mak awak kat dapur tu, letak sikit kat slide awak tu..Eheh, pasti kita nampak ada perbezaannya. Yang permata, nampak berkilau-kilau tapi yang kaca , ianya pudar, kosong.

Tapiiiii, ini bukan hikayat kaca mahupun permata. Jauh sekali mengenai lens ataupun mikroskop. Cumanya, acapkali makhluk yang bergelar manusia suka menghakimi manusia yang lain. 

Situasi semasa solat jemaah.

A:  awak sekolah agama ea dulu?

B: a'ah

A: awakla jadi imam.

B: huh?

Kenapa selalu sahaja budak yang memegang title "sekolah agama" di anggap lebih  alim berbanding dengan yang tidak sekolah agama? Padahal sama je , sama-sama belajar fardhu ain.  Cuma, ada la kelebihan sedikit pada budak "sekolah agama" sebab diorang ambil Sijil Menengah Agama (SMA). Mereka kene hafal hadith-hadith, surah-surah lazim, kaji tentang fikh, tafsir dan bahasa arab. Tapi, itupun dah tak melekat di kepala lepas habis sahaja exam. Samalah saya ni...*garu kepala.



Awak nak tahu tak, bukan semua budak "sekolah agama" itu baik atau lebih alim dan bukan semua budak yang tak "sekolah agama" itu kurang baik mahupun tidak alim. Saya pernah jumpa budak "sekolah agama " yang cakap main lepas je, in harsh word, mulut laser, sampai kita tak sanggup na dengar. Dan saya juga pernah jumpa budak "bukan sekolah agama" yang ada fikrah Islamiyah. Dari segi fizikalnya, tidak langsung nampak macam budak "sekolah agama", tetapi dari segi cara hidupnya, ada Ad-diin (bukan addin Hlovate tu), ada cara hidup Islam.

Ada beza antara kaca dan permata.
(eh, tak habis-habis lagi ngn kaca permata dia ni..=_=")

 Dalam banyak-banyak pelajar di sekolah agama mungkin lebih banyak kaca dari permata. Dan dalam banyak-banyak pelajar di sekolah bukan agama, mungkin lebih banyak permata dari kaca.

Got it?.Bahasa Melayu dah saya tulis ni....masih tak?



Dan permata yang saya cakap awal-awal tadi ialah makhluk yang bergelar manusia yang amalkan cara hidup Islam. Dan kaca itu adalah, yang belajar agama tapi tak faham apa agama itu sendiri.


Again, Got it? ..Tak?

Sah awak memang lembab!..errr..maaf, maaf.

"Islam itu bukan sejauh mana kita mempelajarinya, tetapi sejauh mana kita memahaminya"



Ramai kawan-kawan saya yang dulunya degil  nakal, dah jadi baik sekarang. Dan ramai juga kawan yang saya rapat tyme sekolah dulu, saya tak kenal dah sekarang disebabkan penukaran "identiti" dirinya. Manusia boleh berubah. Sama ada ke arah kebaikan mahupun kejahatan.

Kita pun belum tentu jadi manusia yang baik sampai mati kan?

Some of my favourite dua's:

-"Ya muqallib al-qulub, thabbit qalbi 'ala dinik

O turner of hearts, make my heart firm upon your religion

- Ya muqallib al-qulub, thabbit qalbi 'ala al-haqq

O turner of hearts, make my heart firm upon the truth

-Ya muqallib al-qulub, thabbit qalbi 'ala ta'atik

O turner of hearts, keep my heart in a state of obedience to you

-Ya muqallib al-qulub wal-absar,thabbit qalbi 'ala dinik wa 'ala ta'atik

O Allah, O controller of hearts and eyes,let my heart hold fast onto your religion and obedience to you.



Wahhh, anda jadi manusia HEBAKK la pas ni, hebaak, hebaak. Tahniah, tahniah!



DAH HABES..^_^ ..tepuk tangan.








Footnote: payah betul na abihkan entry ni.


Saturday, 25 August 2012

Raye Lagi..weeeeeeeeeee

Raya lagi!!!!...weeeeeeee

Hari tu, saya pergi beraya.
 Malam. 
Naik motor.
 Mama bawak. 
Pandang atas. 
Ada banyak bintang. 
Rasa macam nak nyanyi lagu Yuna.

 "Oh Bulan,
 Yang melayan diriku lagi
Pabila air mata membasahi pipi..." 

Errr..lirik dah tak ada kene mengena.
Senyum je. Rasa best sangat. Dah la angin sejuk. Rasa macam dalam kapal Titanic plak. Pejam mata.

"Every night in my dream
i see you i feel you
that is how i know you ,go on"

Err, tetibe jadi Celine Dion plak.
Then, tetibe entah macam mana, satu lintasan bertandang di hati.

" Hang tu, syok sangat tengok bintang, siap dok pejam mata rasa sejuknya angin. Hang ingat, hang ni layak ke dok bumi Tuhan ni?. Dah la amal tak banyak mana. Semuanya Tuhan bagi free, hang bukan nak kenang budi pon"

Fuhhh. Sentap. Senyuman dibibir bergaris lurus. Padam. Panas. 
Insaf rasa. Malu pun ada. Tak layak kot.
Apa awak rasa bila pergi rumah orang yang tak diundang. pastu makan kat umah orang tu sampai buntal. wat sampah plak tu. Malu oii.

Itulah yang saya rasa. 



"Never lose hope. Stay close to Allah and when you mess up, return back to Him. Never, ever stop going back to Him. Repent often. cry to Allah. And hold on tight-with your life-to His remembrance and to prayer. If you do this, you may get wet. But InsyaAllah never drown in this ocean of dunya"--Yasmin Mogahed

Ehem-ehem. Betulkan kolar.

Ryoma Echizen, Prince of Tennis

Wednesday, 22 August 2012

Eid & Fitri Datang Beraye

Indahnya sungguh di hari raya,
ramainya orang bersuka ria..

First of all, SELAMAT HARI RAYA EIDULFITRI untuk semua rakan-rakan, teman, teman, makcik-makcik, pakcik-pakcik, adik-adik, kakak-kakak dan all muslims in the world. ^^

Sudah sebulan berpuasa, tibalah hari kemenangan menyambut ketibaan Yang Berhormat eidul dan fitri pada 1 syawal yang lalu. Bunyi mercun sana sini, bunyi meriam menggegar alam. Tak serik-serik diorang ni maen. Tapi kalau takde bunyi2an tu, rase tak meriah pulak kan..err..yang penting, saya tak men..haha.

Sebak. Itu yang saya rase pada pagi 1 syawal tu. Sebab? ntahla. Bila dah salam dan bermaaf-maafan dengan adik beradik saya yang ramai tu, bolehlah tahan lagi. Tapi sampai je nak cium dan peluk  mama. Hadoiiiii, rasa sebak kat dada, rasa susah sangat nak bernafas. Bukan sebab saya sakit dada, tapi nak menahan jangan keluar the white pearls  from my eyes. Eheh. Ingatkan dapatla pingat juara bertahan, last2, jatuh jugak white pearls tu. hadoii, yang lagi malu, ade org tengok!..waaaa..malu2, kantoi sudah.

Kakak Ipar, Abang Ipar, kakak, and anak sedare . Yang kanan sekali tu pun anak sedare jugak.


Bila raya ni, ramaila pulak orang yang nak datang, yang tak pernah tengok, yang tak pernah kenal pon datang jugak. Dan yang lagi awkward, bila tyme dolu-dolu kita memang rapat dengan orang tu, then terpisah jauh bertahun-tahun, then tyme raye tadi jumpe balik, kekok pulak rasenye mula2. Tapi, bila dah start sembang-sembang, tak boleh nak berenti pulak..haha..


Bersama adik yang comey..^^ Sorry, tak sempat nak kemas..:p


Duit raye? Seganla pulak rasenye, bila da besar panjang macam ni, dapat lagi duit raye. Walaupun tak dapat banyak wit raye  macam tyme kecik-kecik dulu, tapi still dapat lagi tau, Tak men dah wit singit2 ni. :p

And for the last word, taqabbalallahuminna wa minkum! Kullu aamin wa antum bi khair..^^


Aku pun taktau apa yg terjadi pd diriku..:p

Wednesday, 15 August 2012

Cherry Blossom !

Pictures do paint thousand unsaid words. Agree? Sometimes , we can't describe something with words, it stuck in our heart and mind. I don't know, why i love these pictures. Cherry Blossom. Have you ever heard that name? Japanese called them sakura, but Korean know them as Cherry Blossom. Beauty!


Seek happiness in one of three things, in the recitation of the Qur'an, in the remembrance of Allah, and in prayer. If you do not find happiness in one of these matters, then know that the door to happiness has been shut for you.
~Hasan Al-Basri~


The moment we will truly realise that everything happen by the will of Almighty Allah, all our worries will begin fade away.


Invite mankind to the way of your Lord with wisdom and beautiful preaching, and argue with them in ways that are best and most gracious. [16:125]


The Prophet (peace and blessing be upon him) said : " (The essence of) Religion is (offering sincere) advice" [Muslim]


Ramadhan just only few days left. Salam Eid Mubarak. Have faith!

( S. M. I. L. E )  ^_^

Destination


Menyingkap tirai hati
mengintai keampunan
di halaman subur rahmat-Mu Tuhan
tiap jejak nan bertapak
debu kejahilan
akan ku jirus dengan madu keimanan

SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. (Surah al-Baqarah 2:222)

Tak ternilai air mata dengan permata
yang bisa memadamkan api neraka
andai benar mengalir 
dari nasuha nurani
takkan berpaling pada palsu duniawi

 Akan didatangkan seorang hamba pada hari kiamat nanti, dan sangat beratlah timbangan kejahatannya, dan telah diperintahkan untuk dimasukkan ke dalam neraka. Maka salah satu daripada rambut-rambut matanya berkata, “Wahai Tuhanku, Rasul Engkau Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda, barang siapa yang menangis kerana takut kepada Allah S.W.T, maka Allah mengharamkan matanya itu ke neraka dan sesungguhnya aku menangis karena amat takut kepada-Mu.”


Destinasi cinta yang ku cari
sebenarnya terlalu hampir
hanya kabur kerana dosa
di dalam hati

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (Al-Baqarah 2:186)

Telah ku redah daerah cinta
yang lahir dari wadah yang alpa
tiada tenang ku temui
hanya kecewa menyelubungi

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. (Surah Ar-Ra'd 13:28)

Ku gelintar segenap maya
dambakan sebutir hakikat
untuk ku semai menjadi sepohon makrifat
agar dapat ku berteduh di rendang kasihmu

(Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. (A'li Imraan 3:8)

Namun ranjaunya tidak akan sunyi
selagi denyut nadi belum berhenti
durjana syaitan kan cuba menodai
segumpal darah bernama hati

Iblis berkata: " Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya,  (Surah Al-Hijr 15:39) "Kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hambaMu yang dibersihkan dari sebarang syirik". (Surah Al-Hijr 15:40)

Lestarikan wadi kalbuku Oh Tuhanku
leraikan aku dari pautan nafsu
biarpun sukar bagiku
mengharap redha-Mu
namun masihku mengharap ampunanmu
Oh Tuhanku Ya Allah


Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa; (A'li Imraan 3:133)

                                                              Destinasi Cinta: Mestica



Correction: OUR life is dedicated to Allah


 

Tuesday, 14 August 2012

Ketuk-Ketuk Ramadhan

Di suatu pagi yang hening, matahari malu-malu menampakkan wajahnya, sang burung berkicau riang tanda permulaan hari yang baru mula mencari rezeki, kelihatan semut-semut hitam juga mula keluar dari sarang, berbaris bagaikan satu tali yang panjang menuju entah ke mana. Dari jauh, pokok-pokok menghijau seluas mata memandang. Senyum. Tanda syukur, hari ini aku masih bisa menghirup udara yang dikurniakan Tuhan.

Kedengaran bunyi motor dan kereta silih berganti dari jalan raya, ada yang menghantar anak ke sekolah, masing-masing dengan urusan sendiri. Ada yang pergi keluar bekerja mencari rezeki, mungkin juga meneruskan pekerjaan semalam yang masih berbaki. Memang benar, rezeki Tuhan memang luas. Sang pencipta , Ar-Rahman Yang Maha Pemurah melimpahkan rezekinya kepada semua makhluk-Nya, hatta, sekecil-kecil cacing-cacing di tanah hingga sebesar-besar ikan paus di lautan sudah ditentukan rezekinya. Azim. 

Ok, terima kasih kerana membaca intro..^^ 

Masuk point yang sebenarnya, ramadhan dah hampir ke penghujungnya..:( tanda tidak lama lagi kita bakal menyambut hari kemenangan melawan nafsu,dan kejayaan mentarbiah rohani di hari pertama Syawal..=)  Raya tahun ini seakan sedikit bermakna sebab saya menghabiskan masa berpuasa dan beraya di rumah bersama family. Dapatlah sedikit sebanyak membantu mama dan abah walaupun kadang-kadang rasa berat hati...errrr..Ye la, hayat mereka entah berapa lama lagi, jadi manfaatkanlah masa dirumah dengan bermanja-manja dengan mereka sepuas-puasnya..wahaha..

Baru-baru ni, kami (saya n mama) mengisi sedikit masa terluang di siang hari dengan gigih membuat kuih raya. Tak macam tahun lepas, semua kuih beli, tahun ini, ada lah sedikit yang dibuat menggunakan air tangan sendiri. Penat tapi puas. 

Chocolate Moshi-Moshi..^^

Arabic Almond
Rising Sun Tart

Biskut Bijan..*aku da ta tau na bg nama ape..


Master chef punye..^^


Nampak sedap kan?..*angguk kepala. Memang sedap pun. ada lagi sebenarnya, tapi malas na upload. :p Mama kata jangan banyak sangat buat kuih, nanti tak habis, membazir. Dah serik dah jadi kawan si setan durjana. 

Meh la datang rumah raye nanti..^^  Tapi wit raye tak de la..

k2jebai. ^^

Awak, Terima Kasih.

Dah 20 tahun hidup..Alhamdulillah.
tapi tak tahulah amalan untuk dibawa ke alam lain cukup dengan 20 tahun hidup..:(
makin pendek usia yang berbaki, mungkin tak lama lagi.
Kalau dibandingkan dengan umur Nabi Muhammad 63 tahun, ada lagi 43 tahun  usia yang tinggal, itupun kalau sempat hidup sampai umur 63 tahun.

 Hari lahir memberikan saya sedikit sahaja sebab untuk saya gembira, tapi cukup banyak untuk buat saya sedih.  Terima kasih banyak-banyak untuk mereka yang sudi mendoakan saya..Macehhh..macehh. Antara beberapa mesej yang berjaya membuat saya terdiam, bermakna dan bagi saya penuh erti.


1. happy birthday syai. u r now officially 20!

2. syai!!♥ eid milad! sanah helwah, sahabat! semoga ceria selalu, dan semoga amalan meningkat seiring dgn umur~ :D

3. Ya Allah, semakin jauh langkah umurnya meniti hari, ku pohon hidayah Mu, moga di hari lahir sahabat ku ini, Kau berkatilah umurnya, dan izinkan dia semakin dekat dengan redha Mu. ameen. 
*Sanah Helwah Shayla Felisa :)

4. Salam Syai. Selamat menyambut ulang tahun kelahiran yang ke 20. Semoga ditetapkan hati dijalan Allah dan sentiasa di bawah naungannya. All the best in study n life. take care!!. Sayang kau kerana Allah.. Happy Birthday..:D

5. Sanah helwah ya Nur Syaidatul Adawiyah..:D. moga rahmat, maghfirah Ilahi sentiasa bersamamu!. Moga panjang umur, murah rezeki , sihat tubuh badan. Semakin bertambah usia, makin bertambah ilmu, amal dan tawadhuk. Allhumma aamiin~..^^

(maaf, saya tidak larat nak taip semua mesej tu)



Terima kasih untuk mama sebab dah lahirkan saya , susukan saya, dengan susah payah, walaupun ketika itu, abah baru 12 hari meninggalkan mama dan kita buat selama-lamanya. Terima kasih juga sebab didik saya, sekolahkan saya, jadi kawan saya, jadi teman saya, kejut saya bangun tidur tiap-tiap hari (walaupun saya dah bangun tyme tu), ingatkan saya untuk solat tiap-tiap kali waktu solat...banyak sangat nak tulis...tak terkata..T_T....Sayang Mama sangat 30000000000000000000000000000xxxxxxx.....and infinity..


Terima kasih untuk abah 2 sebab sudi terima saya, jaga saya, anta saya pergi sekolah..

Terima kasih untuk adik yang sudi jadi punchback  tempat bercerita tiap-tiap malam..

Terima kasih untuk cikgu-cikgu yang ajar saya ilmu, dari saya tau ABC, AlifBaTa, sampai jadi saya yang sekarang.

Terima kasih untuk rakan-rakan, sahabat-sahabat dari kecik sampailah sekarang yang sudi jadi teman dikala kebosanan, yang sudi jadi teman meluahkan segala isi hati, segala kesengal-sengalan dan tempat bermanja. tempat mengadu masalah.

Terima kasih, terima kasih, terima kasih...

Dan juga paling tidak dilupakan, terima kasih kepada Allah SWT, sebab sudi beri saya nyawa untuk hidup di dunianya, di buminya untuk kenal dengan Mama, dengan Abah dan dengan kawan-kawan saya dan sudi ada bersama saya ketika saya senang ataupun susah....T_T

SAYA SAYAAAAAAAAAAAAANNNNNNGGGGGGGGG  ANDA SEMUA..<3<3<3

Saya tak minta untuk hidup di dunia, tapi yang saya minta saya akan mati dalam iman dan masuk ke Syurga-Nya bersama orang-orang yang saya sayangi. Aamiin~


Footnote: maaf, saya terlalu emosi malam ini..


Saturday, 11 August 2012

The Night of Al-Qadr

Ramadhan semakin meninggalkan kita.

Penghujung ramadhan, pembebasan dari api neraka.

Juga malam yang merupakan The Night of Al-Qadr.

Bertemukah kita dengannya?

bertemukah kita dengannya lagi untuk tahun yang mendatang?

Aishah Radiallahu anha pernah bertanya: Ya Rasulullah, sekiranya ak bertemu dengan Lailatul qadr, apa yang aku harus ucapkan wahai Rasulullullah? Nabi bersabda: katalah, Allahumma innaka afuwwun tuhibbul afwa fa'fu 'anna.



Malam lailatul qadr itu, Allah hadirkan rasa aman, rasa ketenangan untuk semua hamba-hambanya yang beribadah pada malam itu.


Jika Lailatul Qadar Milikku,
Ku Sujud Syukur Di hadapan Tuhanku,
Menangis Memohon Kehidupan Indah Buatku,
Agar Menjadi Hamba Allah Yang Setia Selalu,

 Jika Ramadhan Ini Terakhir Buatku,
Maka Selayaknya Aku Merendah Diri Pada Kholiqku,
Pada-Nya Ku Merintih Mengadu Tanpa Malu,
Agar Husnul Khatimah Di Akhir Hidupku


:')

Friday, 10 August 2012



Great mind discuss idea. Average mind discuss event. Small mind discuss people
~E.Roosevelt~

Everything designed to be learnt.

The sun shine with grace. Birds pray for a blissful day. Wakes men up with faith.

Nights display the star. Teach the soul to think of Him. Bring home calm and peace.




Sunday, 5 August 2012

Q & A


Kenapa aku diuji?

Do men think that they will be left alone on saying, "We believe", and that they will not be tested?
(AL-Ankabut, 29:2)
We did test those before them, and Allah will certainly know those who are true from those who are false.
(Al-ankabut , 29:3)

Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idamkan?

Fighting is prescribed for you, and ye dislike it. But it is possible that ye dislike a thing which is good for you, and that ye love a thing which is bad for you. But Allah knoweth, and ye know not.
(Al-Baqarah, 2:216)

Kenapa ujian seberat ini?

On no soul doth Allah Place a burden greater than it can bear. It gets every good that it earns, and it suffers every ill that it earns. (Pray:) "Our Lord! Condemn us not if we forget or fall into error; our Lord! Lay not on us a burden Like that which Thou didst lay on those before us; Our Lord! Lay not on us a burden greater than we have strength to bear. Blot out our sins, and grant us forgiveness. Have mercy on us. Thou art our Protector; Help us against those who stand against faith."
(Al-Baqarah, 2:286)

Kenapa kita rasa kecewa?

So lose not heart, nor fall into despair: For ye must gain mastery if ye are true in Faith.
(Ali-Imraan, 3:139)

Bagaimana aku harus hadapi kesusahan ini?

Nay, seek ((Allah)'s) help with patient perseverance and prayer: It is indeed hard, except to those who bring a lowly spirit,-
(Al-Baqarah, 2:145) 

Kepada siapa harus aku berharap?

But if they turn away, Say: "(Allah) sufficeth me: there is no god but He: On Him is my trust,- He the Lord of the Throne (of Glory) Supreme!"
(At-Taubah, 9:129)

Apa yang aku dapat dari ujian ini?

Allah hath purchased of the believers their persons and their goods; for theirs (in return) is the garden (of Paradise): they fight in His cause, and slay and are slain: a promise binding on Him in truth, through the Law, the Gospel, and the Qur'an: and who is more faithful to his covenant than Allah. then rejoice in the bargain which ye have concluded: that is the achievement supreme.
(At-Taubah, 9:111)

Aku tidak tahan dengan ujian ini.

"O my sons! go ye and enquire about Joseph and his brother, and never give up hope of Allah.s Soothing Mercy: truly no one despairs of Allah.s Soothing Mercy, except those who have no faith."
(Yusuf, 12:87)

Sampai bila aku harus merana? 

So, verily, with every difficulty, there is relief: Verily, with every difficulty there is relief
(Al-Insyirah, 94:5,6)



Persoalan manusia telah dijawab oleh Allah 1400 tahun dahulu. Dia sediakan jawapan kerana manusia sentiasa akan bertanyakan soalan yang sama. ^^

No misfortune can happen on earth or in your souls but is recorded in a decree before We bring it into existence: That is truly easy for Allah.
(Al-Hadid, 57:22)

Si Sedih, Dunbo...;p


Saturday, 4 August 2012

Pernah tak anda bercita-cita?

Pernah tak anda bercita-cita?

Bercita apa-apa sahaja.

Saya pernah bercita-cita mahu join Pertubuhan Mercy, membantu golongan yang kurang bernasib baik, membantu mangsa-mangsa peperangan, bencana alam mahupun mangsa wabak. Pergi ke tempat-tempat berkenaan untuk mencari pengalaman baru, kenal dengan budaya masyarakat luar. Dan ini menjadi sebab mengapa saya memilih bidang yang saya ceburi sekarang .

Pernah juga saya bercita-cita untuk membina satu perniagaan makanan halal untuk membantu orang-orang yang sebangsa dan seagama dengan saya sebab sekarang ini semakin banyak makanan-makanan yang meragukan status halalnya.

Ada satu temu bual dalam rancangan Assalamualaikum yang menemu bual wakil Syarikat Islam di China yang mengusahakan gelatin halal. Dan untuk pengetahuan anda, gelatin untuk meremajakan wajah, kulit dan juga yang terdapat dalam medicine bukan semuanya halal. Dan saya amat mengagumi syarikat tersebut kerana berjaya menghasilkan gelatin halal untuk muslim khususnya. 

Dan apabila ditanya kepada manager syarikat tersebut mengapa dia mahu membina syarikat itu. Dia berkata: 

"kalau dengan usaha saya ini sudah membolehkan saya merangkak ke syurga , saya sudah cukup-cukup bersyukur."

wuwuwu..awak rase tersentuh tak? Saya dah rasa nak nangis dah bila di cakap macam tu. Sucinya niat beliau. Moga-moga beliau sentiasa di murahkan rezeki. ^^



Macam dah lari topic pula rasanya. Hahah. Kembali ke topik asal tadi, bagi saya, tak salah untuk bercita-cita dengan cita-cita yang murni, walaupun ia hanya baru sekadar angan-angan . 

Bercita-citalah dengan cita-cita yang baik. Hidup ini terlalu pendek untuk dibazirkan dengan perkara sia-sia. 

Walaupun cita-cita kita tidak tercapai, niat untuk melakukan kebaikan pun sudah dapat pahala bukan?

Doanya, moga cita-cita kita akan tercapai suatu hari nanti. Maka, bercita-citalah. ^^

Aamiin~

Selamat berbuka ye aokmer! :D




Friday, 3 August 2012

AdaMu


Merenung ke luar jendela
Melihat kebesarannya
Mensyukuri segala nikmat
Yang dikurniakan di dunia
Kau berikan ku kekuatan
Tuk berpegang pada jalan
Walau penuh dengan cabaran
Ku tahu ku adaMu Tuhan


Malam tadi saya tengok Semanis Kurma kembali bermahabbah..eh..haha
Ustazah bahyah dan suaminya serta ahli panel Ustaz Ziaulhaq (klu xsilap) ngan adik Asyraf.
sedap betul adik Asyraf tu mengaji, terpana daku seketika..hahah

Antara pengisian yang dapat saya cedok ialah tiap kali bulan Ramadhan Jibril akan meyemak bacaan AlQuran Rasulullah. Sebelum ni dah pernah dengar dah citer ni tapi macam tak masuk dalam hati an. Bila dengar balik baru dapat rasa keistimewaan2 bulan ramadhan ni.






Sedangkan Rasulullah sebagai Nabi pun disemak bacaan Alqurannya oleh jibril, apetah lagi kita umatnya?

Sedangkan Rasulullah yang sudah hafal Alquran pun disemak bacaannya oleh jibril, apetah lagi kita?

Yang penting tajwid kene betul. jangan nak cepat abih 30 juzuk sahaja tapi tajwid ntah kemana.
 (betul2 mengetuk kepala saya)

Kita mahukan Al-Quran sebagai pemberi syafaat yang memberi pertolongan kepada kita di hari yang tiada tempat berlindung  nanti bukan mahukan AlQuran yang melaknat kembali kepada pembaca-pembacanya.

*peace*


Kerna kau yang satu
Yang setia bersamaku
Tikala aku jatuh
Kubangkit kernaMu
Ku tahu ku adaMu
Disisiku selalu
Bantulah hambaMu
Mencari keredhaanMu
Ku tahu ku adaMu
(najwa latif-AdaMu)^^








Thursday, 2 August 2012

Nama-Nama yang Baik


Al-aaan nasyidu Asmaul Husna bi quwwati wama'an..
wahid, ithnain, thalatha...
(sekarang, kita sama-sama menasyidkan Asmaul Husna dengan kuat dan bersama-sama..
satu, dua, tiga)

Nas'aluka ya manhuawwalllahullazi.......


macam cantik pulak sekolah ni dalam gambar..^^



Wahhh, rindunya dengan Sekolah ku Surgaku..^^ tiap-tiap pagi kene beratur kat tapak perhimpunan, menasyidkan Asmaulhusna, diberi sedikit tazkirah ringkas sebelum masuk ke kelas...rutin setiap pagi.


Si Belalang Kunyit
serius, kalau awak naik bas ni,  rase macam naik belalang kunyit, tapi papepun dia la yang banyak berjasa anta kitorang bebudak asrama gi outing^^


kalau dulu, tiap-tiap pagi sebut nama-nama Allah ni, tapi dah abih sekolah jarang dah nak sebut. Padahal ingat nama-nama Allah ni dan menghayatinya je dah boleh masuk Syurga.


Dari Abu Huraira R.A.: Nabi saw. bersabda: "Allah itu memiliki sembilan puluh sembilan nama yang bagus. Barang siapa yang mampu menghafalnya, maka dia akan masuk syurga. Sesungguhnya Allah itu ganjil [esa] dan Dia menyukai [bilangan] yang ganjil." - Sahih Bukhari[1]



1 al-Rahman الرحمن Maha Pengasih
2 al-Rahim الرحيم Maha Penyayang
3 al-Malik الملك Maha Merajai/Memerintah
4 al-Quddus القدوس Maha Suci
5 al-Salam السلام Maha Memberi Kesejahteraan
6 al-Mukmin المؤمن Yang Memberi Keamanan
7 al-Muhaimin المهيمن Maha Pemelihara
8 al-Aziz العزيز Maha Gagah
9 al-Jabbar الجبار Maha Perkasa
10 al-Mutakabbir المتكبر Maha Megah, Yang Memiliki Kebesaran
11 al-Khaliq الخالق Maha Pencipta
12 al-Barik البارئ Yang Melepaskan (Membuat, Membentuk, Menyeimbangkan)
13 al-Musawwir المصور Yang Membentuk Rupa (makhluknya)
14 al-Ghaffar الغفار Maha Pengampun
15 al-Qahhar القهار Yang Memaksa
16 al-Wahhab الوهاب Maha Pemberi Kurnia
17 al-Razzaq الرزاق Maha Pemberi Rejeki
18 al-Fattah الفتاح Maha Pembuka Rahmat
19 al-Alim العليم Maha Mengetahui (Memiliki Ilmu)
20 al-Qabid القابض Yang Menyempitkan (makhluknya)
21 al-Basit الباسط Yang Melapangkan (makhluknya)
22 al-Khafid الخافض Yang Merendahkan (makhluknya)
23 al-Rafik الرافع Yang Meninggikan (makhluknya)
24 al-Muiz المعز Yang Memuliakan (makhluknya)
25 al-Muzil المذل Yang Menghinakan (makhluknya)
26 al-Samik السميع Maha Mendengar
27 al-Basir البصير Maha Melihat
28 al-Hakam الحكم Maha Menetapkan
29 al-Adl العدل Maha Adil
30 al-Latif اللطيف Maha Lembut
31 al-Khabir الخبير Maha Mengetahui Rahasia
32 al-Halim الحليم Maha Penyantun
33 al-Azim العظيم Maha Agung
34 al-Ghafur الغفور Maha Pengampun
35 al-Syakur الشكور Maha Pembalas Budi (Menghargai)
36 al-Ali العلى Maha Tinggi
37 al-Kabir الكبير Maha Besar
38 al-Hafiz الحفيظ Maha Menjaga
39 al-Muqit المقيت Maha Pemberi Kecukupan
40 al-Hasib الحسيب Maha Membuat Perhitungan
41 al-Jalil الجليل Maha Mulia
42 al-Karim الكريم Maha Pemurah
43 al-Raqib الرقيب Maha Mengawasi
44 al-Mujib المجيب Maha Mengabulkan
45 al-Wasik الواسع Maha Luas
46 al-Hakim الحكيم Maka Bijaksana
47 al-Wadud الودود Maha Pencinta
48 al-Majid المجيد Maha Mulia
49 al-Bais الباعث Maha Membangkitkan
50 al-Syahid الشهيد Maha Menyaksikan
51 al-Haq الحق Maha Benar
52 al-Wakil الوكيل Maha Memelihara
53 al-Qawi القوى Maha Kuat
54 al-Matin المتين Maha Teguh
55 al-Wali الولى Maha Melindungi
56 al-Hamid الحميد Maha Terpuji
57 al Muhsi المحصى Maha Menghitung
58 al-Mubdik المبدئ Maha Memulai
59 al-Muid المعيد Maha Mengembalikan Kehidupan
60 al-Muhyi المحيى Maha Menghidupkan
61 al-Mumit المميت Maha Mematikan
62 al-Hai الحي Maha Hidup
63 al-Qayyum القيوم Maha Mandiri
64 al-Wajid الواجد Maha Penemu
65 al-Majid الماجد Maha Mulia
66 al-Wahid الواحد Maha Esa
67 al-Ahad الاحد Maha Esa
68 al-Samad الصمد Tempat Meminta
69 al-Qadir القادر Maha Menentukan, Maha Menyeimbangkan
70 al-Muqtadir المقتدر Maha Berkuasa
71 al-Muqaddim المقدم Maha Mendahulukan
72 al-Muakhir المؤخر Maha Mengakhirkan
73 al-Awwal الأول Maha Awal
74 al-Akhir الأخر Maha Akhir
75 al-Zahir الظاهر Maha Nyata
76 al-Batin الباطن Maha Ghaib
77 al-Wali الوالي Maha Memerintah
78 al-Mutaali المتعالي Maha Tinggi
79 al-Bar البر Maha Penderma
80 al-Tawwab التواب Maha Penerima Taubat
81 al-Muntaqim المنتقم Maha Penyiksa
82 al-Afu العفو Maha Pemaaf
83 al-Rauf الرؤوف Maha Pengasih
84 Malik al-Mulk مالك الملك Penguasa Kerajaan (Semesta)
85 Zu al-Jalal wa al-Ikram ذو الجلال و الإكرام Pemilik Kebesaran dan Kemuliaan
86 al-Muqsit المقسط Maha Adil
 87 al-Jamik الجامع Maha Mengumpulkan
88 al-Ghani الغنى Maha Berkecukupan
89 al-Mughni المغنى Maha Memberi Kekayaan
90 al-Manik المانع Maha Mencegah
91 al-Dar الضار Maha Memberi Derita
92 al-Nafik النافع Maha Memberi Manfaat
93 al-Nur النور Maha Bercahaya (Menerangi, Memberi Cahaya)
94 al-Hadi الهادئ Maha Pemberi Petunjuk
 95 al-Badik البديع Maha Pencipta
96 al-Baqi الباقي Maha Kekal
97 al-Waris الوارث Maha Pewaris
98 al-Rasyid الرشيد Maha Pandai
99 al-Sabur الصبور Maha Sabar


Lastly, MAJULAH AGAMA UNTUK NEGARA !, eh..

(senyum)


Wednesday, 1 August 2012

Lembut Bukan Lelaki

Ohayo !!

Pagi !!

Sobahul khair!!

Bangun sahur tak pagi tadi? Saya sahur sorang-sorang je pagi tadi, forever alone betul. haha.

Haihhh, pagi 12 Ramadhan ni saya rasa sedih sikit. Sebab kene tegur ngan Inche Abah, tegur + marah-maah sikit.

'Menutup pintu tu pelan-pelan. Awak tu perempuan. Perempuan lembut, bukan kasar!'

Macam ni lah makna teguran tu selepas di translate dari bahasa banjar ke bahasa Melayu. Err, tak nampak sangat elemen garangnye bila saya tulis. Huhu.

Persoalannya, tak cukup lembut ke saya ni?

Kalau tyme sekolah dulu, beerbelas-belas orang jugakla termasuklah cikgu yang kata saya ni lembut. Sampai saya naik muak + muntah dengar semua all the girly-girly things. Pernah saya marah sorang kawan saya ni sebab mengajuk saya. Masalahnye, saya marah pun diorang gelak, sebab katanya saya marah tapi tak marah.

Kat matrik pulak saya menyebabkan beberapa kawan saya terpana melihat kelembutan saya menyapu sampah di bilik (yekk, apesal saya pulak yang nak muntah. Jangan nak suruh saya menyapu depan awak pulak pasni, saya libas je awak ngan penyapu.). Ok, dah cukup. Tak sanggup saya nak sambung lagi.

Nasib baik kat U takde sape yang cakap lagi. Fuhhh. Seriously, saya tak perasan pun saya ini macam mane.

Okay, back to topic Maybe pagi tadi saya tutup pintu tu terkasar sikit kut, ke banyak? Entahlah, saya pun tak pasti seberapa darjah kekasaran saya tutup pintu tu. Lagipun, pintu tu memang ketat sikit, so mestilah friction force besar lalu menghasilkan bunyi yang besar kan.

In conclusion, lepas ni tak kasar-kasar lagi. Huhu. Dan untuk sister-sister di luar sana, ta mau kasar-kasar ea. Hari ini memang sungguh berpengajaran buat saya.

*peace*

Footnote : Lembut Bukan Lelaki ni adalah tajuk citer kat tv prima malam tadi. Citer dia pasal seorang perempuan (sharifah Amani) yang terpaksa mengambil alih tugas ayahnye sebagai nelayan tetapi banyak kali dicemuh oleh penduduk disekitarnya kerana kerja itu tidak sesuai dengan dia sebagai perempuan. Bestla jugak.