Skip to main content

Posts

Showing posts with the label Awesome Quote

Ikut Suka Aku

Satu perkara yang selalu di pandang remeh. Tapi, amat besar penangannya. Doa. Allah bukan tak makbulkan doa kita. Cuma kadang tu Dia tak makbulkan ikut cara kita. Tapi Dia makbulkan ikut cara Dia. Bila rindu terluah dalam doa, itu baru benar-benar rindu.  Bicara perindu sepi. Sakit itu kifarah dosa. Allah bagi sakit supaya kita syukur dengan nikmat sihat. Kan waktu sihat kita hampir saja kufur?  Cuma kena sabar. Sabar perlukan seni sebenarnya. Kawal marah perlukan sabar. Kena sabar dalam bersabar. And yang paling penting sabar itu bukan mudahlah. Bila kita kata "Aku redha Allah sebagai Tuhan". itu maksudnya kita redha kita sebagai hamba. Bila dah redha , solat kena jaga bebaik. Bukan Allah tak tahu susah payah kita, tapi Dia nak tahu sejauh mana kita letakkan Dia dalam usaha kita. Duduk dengan orang yang ditarbiyah ni perasaan tu tak tau nak story macam mana. Tapi, memang beza la dengan duduk di lumpur jahiliyah...

Never Forget to Say Lailahaillallah

"Hidup ini tumpang menumpang. Di situlah lahirnya syukur kita kepada Allah. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang diusahakan petani, ada ikan yang dicari nelayan, ada ayam yang dipelihara penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberikan sepinggan nasi untuk kita. Alangkah kerdilnya kita di bumi Allah S.W.T..... maka siapakah kita untuk menderhaka serta menolak agama Allah? (Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat) Live strong regardless the fears and risks, and move on. Grow up and live our lives to the fullest !  If you dare to lose, then you have chances to win. Life is like playing chess. You got choices, to move on or it’s checkmate ! A wise man learns from his mistakes whilst a man who learns from others’ mistakes is wiser. You choose. Kita bukan orang biasa-biasa. Kita bernafas dengan oksigen dakwah. Kita hidup hanya kerana mencari redha Allah. Tidak semua tempat. Tidak semua masa hubungan ini d...

Raye Lagi..weeeeeeeeeee

Raya lagi!!!!...weeeeeeee Hari tu, saya pergi beraya.  Malam.  Naik motor.  Mama bawak.  Pandang atas.  Ada banyak bintang.  Rasa macam nak nyanyi lagu Yuna.  "Oh Bulan,  Yang melayan diriku lagi Pabila air mata membasahi pipi..."  Errr..lirik dah tak ada kene mengena. Senyum je. Rasa best sangat. Dah la angin sejuk. Rasa macam dalam kapal Titanic plak. Pejam mata. "Every night in my dream i see you i feel you that is how i know you ,go on" Err, tetibe jadi Celine Dion plak. Then, tetibe entah macam mana, satu lintasan bertandang di hati. " Hang tu, syok sangat tengok bintang, siap dok pejam mata rasa sejuknya angin. Hang ingat, hang ni layak ke dok bumi Tuhan ni?. Dah la amal tak banyak mana. Semuanya Tuhan bagi free, hang bukan nak kenang budi pon" Fuhhh. Sentap. Senyuman dibibir bergaris lurus. Padam. Panas.  Insaf rasa. Malu pun ada. Tak layak kot. Apa awak rasa bila pergi ruma...

Cherry Blossom !

Pictures do paint thousand unsaid words. Agree? Sometimes , we can't describe something with words, it stuck in our heart and mind. I don't know, why i love these pictures. Cherry Blossom. Have you ever heard that name? Japanese called them sakura, but Korean know them as Cherry Blossom. Beauty! Seek happiness in one of three things, in the recitation of the Qur'an, in the remembrance of Allah, and in prayer. If you do not find happiness in one of these matters, then know that the door to happiness has been shut for you. ~Hasan Al-Basri~   The moment we will truly realise that everything happen by the will of Almighty Allah, all our worries will begin fade away. Invite mankind to the way of your Lord with wisdom and beautiful preaching, and argue with them in ways that are best and most gracious. [16:125] The Prophet (peace and blessing be upon him) said : " (The essence of) Religion is (offering sincere) advice" [Muslim] Ramadh...
Great mind discuss idea. Average mind discuss event. Small mind discuss people ~E.Roosevelt~ Everything designed to be learnt. The sun shine with grace. Birds pray for a blissful day. Wakes men up with faith. Nights display the star. Teach the soul to think of Him. Bring home calm and peace.

The "Chinese" Guy

A : Tok, saya datang ni ada hajat. Bomoh : ang takyah ceghita la ak da tau. Ang nak p dajal orang punya.. A : Eh, cana tok tau, pandai tok teka na. Bomoh : Aku tau la muka jenih tak semayang A : Amboih, tuduh orang berdosa tok. Bomoh : Oh.. reti plak dosa, ingat tak reti.. . Apa guna pelakon korporat , pada penonton hidup melarat,  mengapa tayang cinta terhalang  bila rahmat Tuhan tebar melayang? Ramai orang boleh cantik dengan muka, badan dan pakaian tapi berapa ramai yang boleh cantik dengan perangai? dan bukankah fitrah manusia itu bersih dari prejudis dan penindasan Ahhaaa..boleh teka tak, siapa punya kuot-kuot ni? Tak tau? tak ingat? He is  Matlutfi ...:D Setiap video dia buat saya rasa nak tergelak je..haha.. video dia simple je, tapi mesej dia memang thumbs up la.. tambah lagi ngn slang kedah+english dia, dengan style dia camtu..haha curi ati tak pe?...hahah Oh bebi bebi jangan kau marah, sebab ku tolak ku tahu kamu...

Lelaki ke 11

Baca Quran ini patutnya macam baca novel la. Patutnya lebih lagi daripada itu. Baca Quran ini kena ada feel. Kalau tak, tak bawa makna apa. Kalau orang baca novel tu boleh habis feel sampai nangis-nangis, baca Quran ni patutnya berkali-kali ganda lebih feel daripada itu. Patut habis tisu berkotak-kotak kalau betul-betul hayati kalam Allah ni.~Contengan Jalanan~ Pagi tadi, koi ade bukak TVAH tu, tup tup, Ustaz Izhar Ariff yang keluar. Ade dia cakap pasal Azam Ramadhan. Dan salah satu antara azam-azam yang dia kata tu adalah Bace AlQuran.  " Bulan puase ni, takkanla sekali khatam  30 juzuk Al-Quran tu pun tak boleh. Orang yang macam kita ni   setengah jam dah boleh habis satu juzuk Al-Quran. Orang yang lancar bacaannye pulak dalam setengah jam tu dua juzuk dia boleh habiskan." Koi rasa macam Ustaz ni, direct sound koi..huhu..dahla dia pandang koi langsung tak berkelip.  Macam mana kita nak kekalkan azam Ramadhan kita ini, sampai lah hujung ramadhan n...

Oh, i like her

Ashraff Omar (AO) Minn Addin Benz Just imagine kamu adalah penulis dan sedang travel ke oversea, menulis pengalaman  dalam diari sambil minum nescafe... ohh, heavennye..^^ Ade ke diorang ni dalam dunia realiti? Maybe ade. one in a million..huhu Really nice novel. Pendekatan yang sesuai untuk jiwa muda. Fanatik? oh, tidak, tidak, tapi suka. Ada beza antara fanatik dengan suka.....seriously! sebab? dia seorang penulis yang humble dan ade prinsip hidup yang tegas dan yang penting, takde novel jiwang!,  setakat yang saya baca la, Antara pendekatan santai beliau..^^  sabar menanti novel yg seterusnya...^^ -------------