Skip to main content

Posts

Showing posts with the label Short Stories

Teguran

Entah mengapa pada hari itu, hati Aina rasa terpanggil-panggil untuk ke surau. Lama sudah tidak ke sana. Sesudah di surau, ketika mahu membuka stokin dan menyarung telekung, terlihat kelibat seorang kakak senior. Aina:  Eh, akak, buat apa kat sini? Akak Senior:( soalan tadi tak berjawab) akak selalu jugak datang sini?, tak pernah nampak kamu pun? Aina: hihi, maybeeee sebab kita jarang datang sini kut, sebab tu tak selalu nampak. Akak senior: oooo, bizi ea? sejak bila dok taman ni? Aina: eh, lama dahhh, empat tahun yang lalu. Situasi tadi sudah menampakkan yang Aina memang betul=betul jarang ke surau taman itu. =_='. Usai solat isya', Aina dengan rasa malu menadah tangan berdoa. "Ya Allah ampunilah segala dosa-dosaku, Ya Allah, yang maha mendengar, maha melihat dan maha mengetahui segala isi hati,  dekatkanlah aku dengan orang-orang yang soleh dan solehah, agar aku tidak tersasar dari jalanMu, agar aku tidak terpesong dari jalanMu, Y...

Tak Susah Pun Sebenarnya

'Lame dah tak keluar. Bosan kot duk bertapa kat UM ni. Nak gi mane ea?' Irfan menggumam di dalam hati. Dia yang sedang baring di atas katil lantas duduk. Jam baru menunjukkan angka 10.  Dicapainya lecture note Pathology , cuba membaca perkataan demi perkataan. Tapi.. 'Haihhhh, tak boleh masuk aku la tengok segala macam diseases ni. Hadoii.' Lecture note itu diletak kembali di atas meja studi. 'Bosan giler ah. Roomate plak balik.  Haishh, nak kuar jugak esok tak kisah la pi mana pun.' Sekali lagi Irfan menggumam. Matanya memandang henset Samsung ditepi bantal. ' Sunyi je henset aku malam ni ' Tangannya pantas mencari contact number didalam fon dan matanya tertancap pada nama Shakir. + weyh, Shark ,ko de kat kolej an esok? - kot ye pon, xreti ke na bg salam dulu, Pa'an? ade je, awat? +eheh, ASSALAMUALAIKUM WAHAI SAHABATKU! mahukah saudara menemani hamba pergi berdagang esok hari? *amik kau! -WAALAIKUMUSSALAM WARAHMATULAH SAHABATKU! apa...

Purpose

Suatu petang. Tengah study week. Redup. One messege received. Lia bangun mengambil Sony Ericsson di atas meja. + "Salam, Lia, free x? kuar jom, amik angin. bosan rr." -"Wasalam, free. ok.  kat ne?" +"kt dpn ofis je la, kerusi ijau tu. ak tunggu kul 5 kt situ ea?" -"k." Usai menunaikan solat asar, Iman bersiap untuk turun ke bawah, mengambil kad makan, handset, dan kunci bilik. "Laaaa, takde lagi budak ni. Aku ingat aku yang lambat." Iman menggumam dalam hati sambil berjalan menuju salah satu kerusi hijau di depan ofis kolej. Menunggu sang puteri.  Selang lima minit kemudian... Iman ; Haaa, sampai pun. Aku ingat aku yang lambat tadi. Lia ; Dah lame tunggu ke? (sambil pegang henset dengan earfon ditangan) Iman ; taklah, lima minit baru. wat pe tadi? Lia ; setadi la. takkan berpoya-poya kot. ko ni pon, nak tanye soalan tak logik betul. Iman ; (tertawa) ok. Fine! takla, mane la tau ko wat keje lain ke....