Skip to main content

Kalau diberi peluang untuk travel, nak travel ke mana ye?

Kalau diberi peluang untuk travel, nak travel ke mana ye?

Ahha...cakap pasal travel, mesti nak travel tempat yang penuh taman-taman bunga dengan butterfly bermacam warna, kalau boleh tempat yang ada bukit-bukit hijau, air yang jernih boleh nampak segala batu-batu karang or ikan-ikan rainbow, nak makan atas cruise..nak tido hotel five star, tilam empuk, bantal gebu-gebu, pastu ade selimut tebal...Wahhh..indahnya dunia..wink wink^^




Kalau saya, saya pilih Turki sebagai destinasi percutian saya (skdr angan2..haha)
Sebab?
Sebab...suka hati saya la!
Takdelah....ade sebabnya.
Izinkan saya berkongsi pengalaman saya. (skema giler ayat)..-,-

Pada zaman dahulu....
haha..actually when i was 13 (Form 1)..saya travel ke Mekah and Madinah untuk mengerjakan umrah (rindunya..T_T )..dan telah ditakdirkan di suatu Subuh yang hening itu, di Madinah, seperti biasa kami satu family pergi ke Masjid An-Nabawi untuk solat berjemaah. Tetapi, kami terpaksa berpisah di masjid sebab my father of coz la kene pegi tempat solat lelaki and my mom tak boleh solat pulakkk. 

So, i and my little cute sister, hanya solat di perkarangan Masjid An-Nabawi itu, sambil diperhatikan oleh mama saya dari jauh. Jadi, as a kakak, saya kenelah jaga adik saya tu (^_^), bayangkan, kami dua beradik yang masih comel-comel lagi tu..hahah..terpaksa berpisah dengan parent dekat tempat yang tak kenal sesape. Bila pandang orang sekeliling, semua orang nampak jahat..scary!. Sekejap pandang belakang, cari my mom, sekejap lagi pandang belakang. Pastu ade tyme tu pandang belakang tak nampak pulak my mom kat situ, sebab terlindung dengan orang yang semakin ramai membanjiri perkarangan masjid (huuu..saya dapat rasa saya pijak lantai perkarangan masjid tu, sejuk je), hati resah, pastu nasib baikla nampak, tapi mama makin jauh dari kami. Adik pulak, asyik pegang saya . Dia diam je.

Syahdunya..

Dipendekkan cerita, setelah azan Subuh berkumandang, kami pon berdiri nak solat Subuh, saya hamparkan handkerchief yang kecik itu, dihadapan saya untuk dijadikan sejadah. Adik saya pun same. (comel tak kami?..^^). Sebelum kami pergi ke masjid, mama beri tiap seorang kami handkerchief sebab takde sejadah. huhu..
Then, lepas solat Subuh kami masih duduk di situ, tak berganjak pun. Orang disebelah kanan dan kiri kami pon begitu. Then, tetibe auntie sebelah kiri saya menegur. Lebih kurang beginilah conversation kami.

Auntie Turki    : Assalamualaik.

Me                  : Waalaikumsalam (nak tak nak senyum)

Auntie Turki   :  She is your daughter? (sambil menunjuk ke arah adik saya, adik saya pula menyorokkan wajahnya ke belakang saya)

Me                 : No, she is my sister.

Auntie Turki   : oo, she is very cute.

Me                 : ( senyum je)

Auntie Turki    : Where are you from?

Me                 : Malaysia.

Auntie Turki    : Go to Turki

Me                  : Insya Allah


Selepas itu, kami pun beredar dari situ, dan terus mendapatkan mama. Cerita ini, amat berkesan kepada saya sebab sampai sekarang saya masih ingat. Cuma , rupa auntie turki tu je yang dah lupa. Kalau boleh, saya nak jumpa balik dengan auntie tu but impossible la kan. Huhu ..Sebab itulah saya nak pergi Turki.^^

--------------------

Eh, bukan. Ni bukan Auntie Turki tu..^^



   

Comments

  1. saya pula ingin ke europe! haha *nak sibuk jua di sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh, xprasan plak awak comment..hehe..maaflah lambat reply

      Delete

Post a Comment

Any advice for me?

Popular posts from this blog

Alia Brightening Day Moisturizer Review

 Hi, Assalamualaikum..  Hari tu moisturizer yang saya selalu pakai habis tau, pastu nak cari yang baru pergila watson.. Pastu cari2 saya jumpa satu produk ni, mungkin tertarik dengan dia punya packaging kan plus agak berpatutan (RM20+-) so..why not kita try!   https://shopee.com.my/product/5213478/6279835420?smtt=0.166707855-1628228999.9 Alia Brightening Day Moisturizer with SPF15! Tertarik sebab 1: packaging lawa dan pink colour gitu 2: moisturizer ada SPF !  Saya memang cari moisturizer yang ada spf terus, sebab tak payah nak apply banyak2 produk kat muka sebab rimas, haha..walaupun spf 15 sahaja..lagipun untuk pakai hari2 kat rumah je kan.. Jom kita tengok ingredient dia dan apa produk ni claim.. Ada beberapa key ingredient yang saya suka, Glycerin  (moisturizing agent).  Dia tarik kelembapan dari deeper layer of skin dan juga dari persekitaran, so kulit tidak kering dan kekal lembap. Niacinamide (Vitamin B3) Very powerful ingredient dalam skincare. Most of skincare produk sekarang

Cerita seorang Cikgu Tadika

" mama, barang apa tak beli lagi ni?, cepatlah ma, hari dah panas dah ni" " kejap, nak beli sikit lagi ni, tunggu je kat motor tu" Phone berbunyi.. nombor tak dikenali.. Tak angkat. Di rumah... "Nak masak apa hari ni ma?" " masak lemak ketam lah" " alaa, taknaklah ma, nak buat ketam masak merah boleh ma?" " suka hati kamulah" "Yey" Phone berbunyi lagi.. nombor yang sama..cuba diangkat.. " hello, ni cik syaidatul ye?..  blablabla..." -mama- "Siapa tadi tu ?' "Emmm, ada orang suruh pi interview" " kerja apa tu? Kat mana?" "Cikgu tadika ma, kat jauhh, adah pun tak tau kat mana, nak pegi ke tak ha ma?" "Pegi je laa, cuba, daripada kamu membuta kat rumah ni, baik kerja kan, dapatla jugak duit sikit" "Mana ada adah membuta, mak ni... " Ni lah padahnya bila seronok tabur resume,

Cosmoderm Balancing Gel-Cream Moisturizer Review

 Ada satu lagi produk yang best and magically it suits my skin! Moisturizer dengan 2 best key ingredient iaitu Niacinamide and Salicylic Acid! Which is we all knew yang niacinamide sebagai brightening agent yang boleh treat acne, reduce hyperpigmentation (bekas parut jerawat), mengurangkan penghasilan melanin dari membuat kulit jadi gelap. Salicylic acid sebagai exfoliating agent yang boleh menghilangkan blackhead, whitehead (yang selalu ada dekat hidung tu kan, geram je tengok) and bumpy skin! Dan mengecilkan pori dalam kulit. Tak payah lagi nak guna blackhead remover macam pore strips lah, guna wax lah sebab boleh rosakkan kulit. Panthenol (Vitamin B5) sebagai moisturizing agent juga. Ada banyak jenis moisturizing agent selain dari glycerin dan hyaluronic acid tapi produk ni dia guna Vitamin B5.  Sejuk bila pakai sebab ada soothing agent ( peppermint oil /mentha piperita) jugak dalam ingredient dia.   "Peppermint oil  naturally cleanses the skin and has antiseptic and antibact