Skip to main content

Purpose

Suatu petang. Tengah study week. Redup.

One messege received. Lia bangun mengambil Sony Ericsson di atas meja.

+ "Salam, Lia, free x? kuar jom, amik angin. bosan rr."

-"Wasalam, free. ok.  kat ne?"

+"kt dpn ofis je la, kerusi ijau tu. ak tunggu kul 5 kt situ ea?"

-"k."

Usai menunaikan solat asar, Iman bersiap untuk turun ke bawah, mengambil kad makan, handset, dan kunci bilik.

"Laaaa, takde lagi budak ni. Aku ingat aku yang lambat." Iman menggumam dalam hati sambil berjalan menuju salah satu kerusi hijau di depan ofis kolej. Menunggu sang puteri. 

Selang lima minit kemudian...

Iman ; Haaa, sampai pun. Aku ingat aku yang lambat tadi.

Lia ; Dah lame tunggu ke? (sambil pegang henset dengan earfon ditangan)

Iman ; taklah, lima minit baru. wat pe tadi?

Lia ; setadi la. takkan berpoya-poya kot. ko ni pon, nak tanye soalan tak logik betul.

Iman ; (tertawa) ok. Fine! takla, mane la tau ko wat keje lain ke.

Lia ; (senyum)

Sunyi mengisi suasana.

Iman ; ko rase kan , ape purpose of life?

Lia : Huh?..nape tanye soalan cenggitu? (sambil membuka earfon dari telinga)

Iman ; Random. Just na tau pendapat je. Ye la kan, kita study, study, study.....macam tak pernah habis. pastu exam plak, yang dapat result tak la secemerlang mana, then, dah habis blaja, keje, ade family sendiri, pegi keje pagi balik plak malam, tetiap hari macam tu sampai la ke tua nanti, then sampai masa mati. Camtu je ke?

Lia ; perghhh, ko bercakap macam keretapi kan, xde noktah langsung.

Iman : eeeeee..orang siyes la..

Lia : ok, ok, fine. Macam ni la pernah dengar tak The life of this world is a transient shade?

Iman : mula dah  philosophy ko tu ...hmmm, pernahla jugak. Ce explen sikit.

Lia : dah kate tadi nak siyes, aku siyes la ni..haha....kalau ikutkan kan,  hidup ni tak lame mane pon. Pejam celik je hidup, pejam celik je mati. Ce tengok orang sekeliling, tiap hari ade je baby lahir and tiap hari jugak ade orang yang mati. Kalau kita tengok secara global la kan...haha, fuhh ayat..tiap saat ade je org yang mati, ade je baby yang lahir. Satu kitaran yang sentiasa berulang. Kat situ lagi jelas la kot yang kita boleh nampak hidup ni sekejap je. Dalam hadith pon dah mention kan yang ..

My similitude and that of the life of this world is that of a traveller 
who took a rest at mid day under a shade of a tree and then left it.
(Narrated by Ahmad,at-Tirmidhi ibn Majah and al-Hakiim)

Iman : Terer gak ko ni kan. segala hadis ade kat pale ko. Haha, tak sangka aku. Rugi plak ase tak record tadi. Terkesima tengok kau. haha..

Lia : eeeee, sengal la. Tak de la terer pon, aku baru baca tadi. Dah plak tu ko tanye, just bagi tau je la  ape yang aku ingat.

Iman : oookaayyy. Fine. So, kesinambungannya...haha, ilmiah betul topik kita petang ni..haha..dah kate hidup ni macam sekadar tempat berehat, ape maknanya?

Lia : ko rase ape? ce fikir.

Iman : Maknanya kene kutip sebanyak-banyak bekalan la for the second life kan ? a.k.a Akhirat.

Lia : haaa, ceredik gak pale ko ni.  Tu la maksudnya, hidup ni sekejap je untuk kita kumpul sebanyak-banyak amalan soleh yang kita boleh bawak untuk akhirat. Dunia bukan tempat abadi kita, ada lagi kehidupan lain yang abadi yang kita perlu utamakan. Priority beb, priority. Tapi tak bermakna kita kene abaikan dunia. Apa yang kita buat kat dunia tujuannya untuk dapatkan redha Allah, untuk tingkatkan darjat kita sebagai muslim and then seterusnya mukmin, in shaa Allah. Barulah rasa hidup ini ade purpose, ade tujuan nak hidup, ada rase bertuhan, then baru rase tenang. Clear?

Iman : ooooo, a'ah kan. eh asal aku rase macam baru sedar ea? huhu

Lia : Belum terlambat untuk sedar, selagi hidup masih ada. (Senyum). Ko nangis ke weyh?..haha. Ni baru sikit aku bagi, belum berjela lagi.

Iman : Thanx la weyh atas explanation kau tu. Tak de maknenye aku na nangis sebab kau, ni, ntah macam mane boleh plak mate masuk habuk.

Lia : haha, reason tak leh pakai langsung. Dah lah, jom makan,  pukul 6.15 dah, perut aku dah main orkestra dah ni. Jom. 

Iman : okay, jap rrr (sambil gosok mata), macam la DM tu lari.



Orang yang beriman mengatur seluruh hidupnya sesuai dengan Al-Quran dan berjuang untuk melaksanakan dengan hati-hati setiap hari apa yang telah dia baca dan pelajari daripada ayat-ayat Al-Quran. Dalam segala perbuatannya sejak bangun di pagi hari hingga ke malam hari dia berniat untuk berfikir, berbicara dan bertindak berdasarkan Al-Quran. Pengabdian seperti ini menjadi ciri utama seluruh kehidupan orang beriman.

Say, "Indeed, my prayer, my rites of sacrifice, my living and my dying are for Allah , Lord of the worlds.
(Al-An'aam, 162)

Maaf ye tuan punya gambar..^_^


-------------------





Comments

Post a Comment

Any advice for me?

Popular posts from this blog

Alia Brightening Day Moisturizer Review

 Hi, Assalamualaikum..  Hari tu moisturizer yang saya selalu pakai habis tau, pastu nak cari yang baru pergila watson.. Pastu cari2 saya jumpa satu produk ni, mungkin tertarik dengan dia punya packaging kan plus agak berpatutan (RM20+-) so..why not kita try!   https://shopee.com.my/product/5213478/6279835420?smtt=0.166707855-1628228999.9 Alia Brightening Day Moisturizer with SPF15! Tertarik sebab 1: packaging lawa dan pink colour gitu 2: moisturizer ada SPF !  Saya memang cari moisturizer yang ada spf terus, sebab tak payah nak apply banyak2 produk kat muka sebab rimas, haha..walaupun spf 15 sahaja..lagipun untuk pakai hari2 kat rumah je kan.. Jom kita tengok ingredient dia dan apa produk ni claim.. Ada beberapa key ingredient yang saya suka, Glycerin  (moisturizing agent).  Dia tarik kelembapan dari deeper layer of skin dan juga dari persekitaran, so kulit tidak kering dan kekal lembap. Niacinamide (Vitamin B3) Very powerful ingredient dalam skincare. Most of skincare produk sekarang

Cerita seorang Cikgu Tadika

" mama, barang apa tak beli lagi ni?, cepatlah ma, hari dah panas dah ni" " kejap, nak beli sikit lagi ni, tunggu je kat motor tu" Phone berbunyi.. nombor tak dikenali.. Tak angkat. Di rumah... "Nak masak apa hari ni ma?" " masak lemak ketam lah" " alaa, taknaklah ma, nak buat ketam masak merah boleh ma?" " suka hati kamulah" "Yey" Phone berbunyi lagi.. nombor yang sama..cuba diangkat.. " hello, ni cik syaidatul ye?..  blablabla..." -mama- "Siapa tadi tu ?' "Emmm, ada orang suruh pi interview" " kerja apa tu? Kat mana?" "Cikgu tadika ma, kat jauhh, adah pun tak tau kat mana, nak pegi ke tak ha ma?" "Pegi je laa, cuba, daripada kamu membuta kat rumah ni, baik kerja kan, dapatla jugak duit sikit" "Mana ada adah membuta, mak ni... " Ni lah padahnya bila seronok tabur resume,

Cosmoderm Balancing Gel-Cream Moisturizer Review

 Ada satu lagi produk yang best and magically it suits my skin! Moisturizer dengan 2 best key ingredient iaitu Niacinamide and Salicylic Acid! Which is we all knew yang niacinamide sebagai brightening agent yang boleh treat acne, reduce hyperpigmentation (bekas parut jerawat), mengurangkan penghasilan melanin dari membuat kulit jadi gelap. Salicylic acid sebagai exfoliating agent yang boleh menghilangkan blackhead, whitehead (yang selalu ada dekat hidung tu kan, geram je tengok) and bumpy skin! Dan mengecilkan pori dalam kulit. Tak payah lagi nak guna blackhead remover macam pore strips lah, guna wax lah sebab boleh rosakkan kulit. Panthenol (Vitamin B5) sebagai moisturizing agent juga. Ada banyak jenis moisturizing agent selain dari glycerin dan hyaluronic acid tapi produk ni dia guna Vitamin B5.  Sejuk bila pakai sebab ada soothing agent ( peppermint oil /mentha piperita) jugak dalam ingredient dia.   "Peppermint oil  naturally cleanses the skin and has antiseptic and antibact