Skip to main content

First Week Posting

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, sekarang dah habis final exam 3rd year dan sekarang tengah buat clinical lab posting di HUKM. Banyak benda yang dah berlaku, pahit manis tawar hambar semua ada. hmmm.. Minggu ni berpractical di Unit Hematologi. 

First day lagi dah ade dugaan, kene masuk ward sebab nak amik sample bone marrow. Aku ni bab-bab hospital ni bila tengok patient ni takut sikit, pasal aku tak boleh tengok orang sakit, ngeri, bila tengok diorang mengerang kesakitan aku macam boleh rasa kesakitan diorang tu. Ni lah masalahnya bila terlebih empathy sangat. Lulllzsss.. Ceritanya begini..bila dah diberitahu yang kene masuk ward tu, hmm, memang badan dah rasa seram sejuk dah, sampai je kat ward tu, masuk bilik prosedur ade sorang patient je, chinese, lelaki, dah macam agak tua la jugak, tapi dia tengah tidur. Kebetulan masa tu doktornya tengah ade urusan lain, so, kena tunggulah. 

10 minit kemudian..

Ade sorang doktor perempuan datang, masuk bilik tu. Maka bermulalah persediaan untuk Bone Marrow Aspiration namanya. Disebabkan khidmat nurse tidak mencukupi, makanya terpaksalah aku menjadi nurse bidang terjun bila disuruh menyediakan equipment2 yang diperlukan.

" awak, awak boleh tolong saya tak? Seletip ni tolong belah dua, lepastu tolong lekat kat lengan baju saya"

"awak tolong amikkan liquid kale pink tu"

"awak, tolong bukakkan gauge tu, pastu letak atas tray besi ni"

Begitulah keadaannya bila first time bekerja dengan doktor. Macam jadi kuli pon ade jugak. Haha, bila Dr tu suruh je akak tu sediakan syringe, perghhh banyak gila jenis syringe yang dia guna, yang saiz kecik sampaila saiz yang sebesar gerudi kecik tu, untuk sorang patient je. Time tu aku lagi lah rasa seram sejuk.

Then doktor tu suruh nurse tu betulkan posisi patient tu, posisi meringkuk sebab nak amik sample dekat posterior iliac. Bila dia start je cucuk tu, aku dah rasa peluh ni dah start keluar, jari-jemari aku ni dah memicit-micit badan aku dah, aku nampak pulak kaki pakcik tu macam menggeletar menahan sakit walaupun dia tak keluar suara. Aku tahu pakcik tu sedang menahan sakit. Dan tak semena-menanya, tetibe aku rasa pening kepala, rasa bilik tu berpusing-pusing, aku try tahan, tapi lepastu rasa macam tak boleh tahan dah, aku start la berjalan dekat akak tu, cakap yang aku nak pi toilet. Keluar je dari bilik prosedur tu, aku terus bukak mask, dan terduduk dekat satu kerusi depan kaunter. Depan kaunter tau. Ade doktor yang duduk-duduk menyembang kat situ. Masa tu peluh keluar dengan mencurah-curah walaupun kat situ tempatnya ber'ekon'. Serius mencurah-curah sampai menitik-nitik. Aku try letak kepala atas meja kaunter tu menahan pening sambil mengelap peluh. Dalam hati "Ya Allah, kenapa kau macam ni Syai?." "kenapa first day macam ni? Kenapa lemah sangat badan ni? Dahlah aku puase. 

Disebabkan lama la jugak aku duduk kat kaunter tu, ade sorang doktor tu tanye. " awak okay?" takkan la nak cakap tak okay  pulak kan, nanti kang kalau cakap jujur kang dah dia kata tengok BMA je pon dah nak pitam. Kepala ni dok berpusing nak cari alasan ape plak nak bagi kat doktor ni, tak lama pastu, aku tanye doktor tu, toilet kat mana. Sampai je kat toilet dengan rasa terhuyung-hayangnya, aku terus terduduk. lantaklah orang nak kata ape, tapi mase tu memang takde orang pon, jadi selamat sikitla. Ku urut-urut kepala ini, ku lap peluhku ini. Sambil bermonolog di dalam hati, macam mana aku boleh selemah ini? 

rasa macam setengah jam jugakla dok cuba bermuhasabah menenangkan diri. Then, bila dah rasa boleh berjalan balik, cuba tengok muka kat cermin. Perghhh.. pucat gila. Kat bilik patient tadi, nasib baik pakai mask so orang tak boleh nampak muka ni dah pucat.

Bila masuk balik bilik prosedur tu, ada dua ke tiga orang doktor kat situ sebab nampak macam ada problem dengan patient tu. Nampak doktor tu memulas-mulas 'gerudi' besar tu. Ya Allah.. tapi kali ni aku dah rasa kuat sikit so takde lah rasa pening lagi. 5 minit pastu prosedur dah habis, dah siap buat smear semua, akak tu ajak balik lab. Nasib baik dia tak marah tak tanya kenapa keluar masa tengah buat prosedur. Nasib baik jugak sebab sempat keluar dari bilik prosedur tu sebelum aku jatuh pitam. Makanya puase aku pada 2 ramadhan dah batal. T_T

Tapi, ade hikmahnya lah jugak bila dipikir-pikir balik, sebabnya aku baru tau yang aku memang tak boleh tengok benda2 ngeri macam tu. Bende ngeri bagi aku tapi mungkin tak ngeri langsung pada pandangan korang. Sejak tu , baru aku tau yang aku ni ada jiwa yang lemah. Allah!.

Cerita ape lagi ea..hmm

Haaa ni nak citer, dugaan first day ramadhan. MasyaAllah. Dah la tak sempat nak berbuka puasa dengan family 1 ramadhan tu, diuji pulak dengan kena pindah bilik ke blok E.. T_T. Petang sampai2 je bilik lama tu jugak, aku kemas sume barang aku masuk dalam bagasi, pindahkan barang2 tu dari tingkat 3 blok a ke tingkat 4 blok e yang atas bukit tu. MasyaAllah, penatnya tak taulah nak kata sampai malam tu tak boleh tido walaupon dah berjam-jam cuba lelapkan mata. Dapat tido pon takat tido-tido ayam camtu je. Aku ni dah lah tak boleh nak mengangkat barang-barang berat disebabkan masalah kesihatan. wuwuwu.. Dapat naikkan 2 barang ja pastu dok 15 minit rehat. Tu pon tak taulah berapa kali trip buat. 

Dapat rumate baru. Hihihi. jiran bilik sebelah yang dulu dah jadi roommate sementara untuk posting ni, tambah lagi satu roommate baru. Masuk hari ni dah dua kali pergi bazar dalam satu minggu. Harap-harapnya dengan kehadiran ramadhan kareem ni, duitku tidaklah mengalir laju seperti bulan-bulan yang sebelumnya. XD. Harap-harapnyalah.

hmmm.. nak cerita ape lagi ye.. banyak senanye tapi, tapi, macam malas pulak nak cerita. Cukup la tu kot takat ni. Hihi




Comments

Popular posts from this blog

Alia Brightening Day Moisturizer Review

 Hi, Assalamualaikum..  Hari tu moisturizer yang saya selalu pakai habis tau, pastu nak cari yang baru pergila watson.. Pastu cari2 saya jumpa satu produk ni, mungkin tertarik dengan dia punya packaging kan plus agak berpatutan (RM20+-) so..why not kita try!   https://shopee.com.my/product/5213478/6279835420?smtt=0.166707855-1628228999.9 Alia Brightening Day Moisturizer with SPF15! Tertarik sebab 1: packaging lawa dan pink colour gitu 2: moisturizer ada SPF !  Saya memang cari moisturizer yang ada spf terus, sebab tak payah nak apply banyak2 produk kat muka sebab rimas, haha..walaupun spf 15 sahaja..lagipun untuk pakai hari2 kat rumah je kan.. Jom kita tengok ingredient dia dan apa produk ni claim.. Ada beberapa key ingredient yang saya suka, Glycerin  (moisturizing agent).  Dia tarik kelembapan dari deeper layer of skin dan juga dari persekitaran, so kulit tidak kering dan kekal lembap. Niacinamide (Vitamin B3) Very powerful ingredient dalam skincare. Most of skincare produk sekarang

Cerita seorang Cikgu Tadika

" mama, barang apa tak beli lagi ni?, cepatlah ma, hari dah panas dah ni" " kejap, nak beli sikit lagi ni, tunggu je kat motor tu" Phone berbunyi.. nombor tak dikenali.. Tak angkat. Di rumah... "Nak masak apa hari ni ma?" " masak lemak ketam lah" " alaa, taknaklah ma, nak buat ketam masak merah boleh ma?" " suka hati kamulah" "Yey" Phone berbunyi lagi.. nombor yang sama..cuba diangkat.. " hello, ni cik syaidatul ye?..  blablabla..." -mama- "Siapa tadi tu ?' "Emmm, ada orang suruh pi interview" " kerja apa tu? Kat mana?" "Cikgu tadika ma, kat jauhh, adah pun tak tau kat mana, nak pegi ke tak ha ma?" "Pegi je laa, cuba, daripada kamu membuta kat rumah ni, baik kerja kan, dapatla jugak duit sikit" "Mana ada adah membuta, mak ni... " Ni lah padahnya bila seronok tabur resume,

Cosmoderm Balancing Gel-Cream Moisturizer Review

 Ada satu lagi produk yang best and magically it suits my skin! Moisturizer dengan 2 best key ingredient iaitu Niacinamide and Salicylic Acid! Which is we all knew yang niacinamide sebagai brightening agent yang boleh treat acne, reduce hyperpigmentation (bekas parut jerawat), mengurangkan penghasilan melanin dari membuat kulit jadi gelap. Salicylic acid sebagai exfoliating agent yang boleh menghilangkan blackhead, whitehead (yang selalu ada dekat hidung tu kan, geram je tengok) and bumpy skin! Dan mengecilkan pori dalam kulit. Tak payah lagi nak guna blackhead remover macam pore strips lah, guna wax lah sebab boleh rosakkan kulit. Panthenol (Vitamin B5) sebagai moisturizing agent juga. Ada banyak jenis moisturizing agent selain dari glycerin dan hyaluronic acid tapi produk ni dia guna Vitamin B5.  Sejuk bila pakai sebab ada soothing agent ( peppermint oil /mentha piperita) jugak dalam ingredient dia.   "Peppermint oil  naturally cleanses the skin and has antiseptic and antibact